پژوهندگان جوان ایران پژوهندگان جوان ایران ده مهندس برتر تمام دورانها

ده مهندس برتر تمام دورانها

علمی؛تحقیقاتی؛پژوهشی؛آزمایشگاهی؛درسی و...

ده مهندس برتر تمام دورانها

۴۷۷ بازديد

ده مهندس برتر تمام دورانها

مهندسان افرادی هستند که دنیای مدرن پیرامون ما را ساخته اند. هر وسیله ای که اکنون در دست شماست زمانی وجود نداشته ولی یک فکر و ایده یک یا چند نفر همراه با نبوغ منجر به طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته امروز شده است. اما اگر بخواهیم ارزش کار مهندسان را بررسی کنیم آن را با چه معیاری می سنجیم؟ آیا تا به حال فکر کرده اید بزرگترین مهندسان تاریخ چه کسانی بوده اند؟ این همان چیزی است که در این مقاله مهمان یاد بگیر دات کام خواهید بود. در اینجا ما 10 مهندس برتر تاریخ را به صورت معکوس از دهم تا اولین آنها بررسی می کنیم.

%20" target="_blank">

10- نیکلاس اتو

نیکلاس اتو اولین موتور چهار زمانه یا موتور سیکل اتو را ساخته است. به این موتور ها موتور های احتراق داخلی یا درون سوز می گویند، چون سوخت مستقیماً در اتاقکی که پیستون وجود دارد می سوزد. موتور های سیکل اتو یا چهار زمانه هنوز در اتومبیل هایی که در خیابان در رفت آمد هستند استفاده می شوند. البته در آنها بهینه سازی هایی برای افزایش راندمان، کاهش مصرف سوخت، کاهش سر و صدا و... انجام شده است. گذشته از طراحی اتو سرمایه گذاری دو تاجر بزرگ به نام های گاتلیب دایملر و کارل بنز موجب شد موتور اتو محرک اتومبیل های امروزی باشد.

" target="_blank">

9- آلن تورینگ

آلن تورینگ ساختار دودوی یا باینری را در ریاضیات پایه گذاری کرد، که امروزه در تمام کامپیوتر های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. او را پدر علم کامپیوتر می دانند. کامپیوتری که شما اکنون در حال استفاده از آن هستید، بدون ساختار دودویی کار نمی کند. او همچنین در جنگ جهانی دوم کد آلمانی انیگما را شکست که بدون آن اگر نگوییم پیروزی بر نازی ها غیر ممکن باید بگوییم بسیار دشوار بود. هر چند او هیچگاه چیزی نساخت ولی اثر کار بزرگی که در صنعت کامپیوتر انجام داد او را به این جایگاه رسانید.

%20" target="_blank">

8- میخائیل کلاشینکف

هر چند بیشتر قسمت های کلاشینکوف AK-47 از اسلحه های دیگر اقتباس شده بود ولی این کار با زیرکی و ظرافت زیادی انجام شده بود. در حقیقت طراحی ساده اسلحه ای تقریباً بی عیب که کارایی فوق العاده ای داشت. سبب شد سازنده اش را به عنوان یک نابغه مطرح کند. تولید این اسلحه ارزان تمام می شد استفاده از آن بسیار ساده بود به راحتی نمی شکست و بعد از پنجاه و اندی سال هنوز تولید می شود. از روی این مدل انواع مختلفی اسلحه ساخته شده است و آن را می توان یکی از بهترین های تاریخ دانست که قدرت نفوذ بالایی دارد.

%20" target="_blank">

7- ارشمیدس

ارشمیدس مردی است که نمی توان افتخار را از او دور دانست. او مهندسی است که می گویند توانست با تعداد زیادی آینه کشتی دشمن را به آتش بکشد. یا می گویند جرثقلی ساخته بود که می توانست کشتی های رومی را بلند کند و در هم بکوبد. هر چند درباره صحت و سقم این حرف ها مدرک معتبری در دست نیست ولی هنوز افتخارات بزرگی وجود دارد که به او نسبت می دهند. که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم: محاسبه عدد پی یا همان 3.14 معروف، مارپیچ ارشمیدسی که وسیله ای بود برای بالا آوردن آب مورد نیاز کشاورزی و کار معدن استفاده می شد. او همچنین در استفاده از اهرم ها و قرقره ها روش های جدیدی را خلق کرد. چندین منجنیق ساخت. و در علم ریاضی مطلبی را عنوان کرد که مهندسی امروز بدون آنها وجود نداشت.

 

...

 

%20" target="_blank">

6- اوليور و ويلبر رايت

افراد زيادي قبل از اين دو نفر سعي كردند پا به عرصه هوانوردي بگذارند ولي اكثر آنها كارشان از نظر مهندسي بي ارزش بود. اما برداران رايت كساني بودند كه توانستند به طور واقعي مهندسي هوانوردي را پايه گذاري كنند. آنها زماني موفق به پرواز شدند كه تصور افراد از علم هوانوردي چيزي شبيه به حركت بر روي زمين بود. ولي برادران رايت ديدگاه جديد براي اين علم خلق كردند. براي اينكه پرواز قابل كنترل باشد سيستم سه محوري ساختند كه براي پرواز يك ضرورت بود. همچنين برادران رايت اولين افرادي هستند كه ملخ هواپيما را با ديد آيروديناميكي ساختند.

 " target="_blank">

5- هرو اهل اسكندريه

اين مرد 50 سال قبل از ميلاد مسيح يك انقلاب صنعتي را آغاز كرد. او چرخي ساخت كه با نيروي بخار به حركت در مي آمد و يك گوي را مي چرخاند. هر چند او نتوانست ديگران را قانع كند كه دستگاه او چقدر مي تواند مفيد باشد و اختراعش در حد يك اسباب بازي باقي ماند. ولي او را مي توان پايه گذار توربين هاي بخار دانست.  او همچنين نوشته هايي درباره پنوماتيك، رياضي و فيزيك دارد.

%20" target="_blank">

4- جیمز وات

جميز وات موتر بخار را به صنعت معرفي كرد و انقلابي در صنايع آن زمان بوجود آورد. گاورنري ( يك كنترل كننده سرعت مكانيكي ) كه او ساخت موتور بخار را در دور مطلوب نگاه مي داشت. ساخت يك كنترل كننده دور براي موتور هاي بخار كار بسيار ظريفي بود. او اصلاحات زيادي روي موتور هاي بخار انجام داد. تا جاييكه امروزه ما او را يكي از برترين مهندسان تاريخ مي دانيم.

%20" target="_blank">

3- توماس اديسون

اديسون را مي توان يكي از پركارترين مخترعان تاريخ دانست. او ركورد 1097 اختراع ثبت شده را دارد.اديسون صنعت عكاسي را توسعه داد، لامپ رشته اي، دوربين تصاوير متحرك، پروژكتور براي نمايش تصاوير متحرك و صد ها اختراع ديگر دارد. او همچنين نخستين نيروگاه برق و سيستم توزيع آن را ساخت. بدون اختراعات او دنياي مدرن كنوني غير قابل تصور بود.

%20" target="_blank">

2- نيكولا تسلا

بي شك نيكلا تسلا بزرگترين مهندس برق همه دورانهاست. از اختراعات او مي توان به لامپ فلورسنت، بوبين تسلا، موتور القايي و برق سه فاز اشاره كرد. او سيستم مولد جريان AC را ساخت كه از يك موتور و يك ترانسفورماتور ساخته شده بود. بعضي ها مي گويند او قرن بيستم را اختراع كرد. ولي متاسفانه در آخر عمر مشكلات رواني پيدا كرد و مرگ خوبي نداشت. اما كار هاي پر ارزش او هميشه در ياد ها باقيست.

1- لئوناردو داوينچي

شايد داوينچي را بتوان يكي از خيال پرداز ترين مردان تاريخ دانست. لئوناردو  بسياري از اختراعات كنوني را از هلي گوپتر گرفته تا تانك و زيردريايي پيش بيني كرده بود. بعدها مهندسان ثابت كردند بسياري از رويا هاي او مانند چتر نجات، پل ها وسيستم هاي حمل نقل و... قابل ساخت و استفاده اند. لئوناردو وسايل انقلابي بسياري طراحي كرد. لئوناردو را بي شك مي توان بزرگترين مهندس طراح دانست.

مهندسان بزرگ قابل احترام ديگري وجود دارند كه ذكر نام آنها را در اينجا ضروري مي دانم.

الي ويتني ماشين پنبه پاك كني

رودولف ديزل - موتور ديزل

ورنر ون بران - سيستم موشكي

انريكو فرمي و لئو اسزيلارد - اولين راكتور هسته اي

 

لطفا با نظرات خود ما را سرافراز کنید

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.